ادویه کاری, چیست

ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری چیست؟ یکی از ادویه های محبوب و پرکاربرد در آشپزی جهان است که از ترکیب چندین ادویه و گیاه خشک شده تشکیل شده است. این ادویه رنگ زرد، طعم تند و شیرین و عطر معطری دارد که به غذاهای مختلف از قبیل سالاد، سوپ، خورش، پلو، کباب و حتی دسر زیبایی و طراوت می بخشد. ادویه کاری در مناطق مختلف جهان با نام های مختلف شناخته می شود، مانند کاری در هند، مسالا در پاکستان، راس الحانوت در آفریقای شمالی و بربری در اتیوپی. این ادویه علاوه بر خصوصیات چشایی، خواص سلامتی فراوانی نیز دارد که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

پودر کاری چیست؟

کاری یک ادویه متشکل از چندین ادویه و گیاه خشک شده است که برای افزایش طعم، رنگ و عطر غذاهای مختلف به کار می رود. پودر کاری در مناطق مختلف جهان با نام های متفاوت شناخته می شود و ترکیبات آن نیز متنوع است. اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها زردچوبه است که رنگ زرد و خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد.

بعضی از ادویه های دیگر که در پودر کاری استفاده می شوند عبارتند از: فلفل قرمز، گشنیز، زیره، هل، دارچین، سیر، برگ کاری و غیره. پودر کاری در آشپزی هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، سری لانکا، تایلند، مالزی، اندونزی و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی به عنوان یک فرهنگ غذایی رایج است. پودر کاری در تهیه خورشت ها، سالاد ها، سوپ ها، پلو ها، کباب ها و حتی دسرها به کار می رود. به غذاها طعم تند و شیرین و عطر معطر می بخشد.

اگر مایل هستید درباره خصوصیات ادویه کاری مطالب بیشتری مشاهده نمایید روی این نوشته  کلیک نمایید

ادویه کاری چیست؟

 

ترکیبات ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری ترکیبات بسیار متنوعی دارد که در همه‌جا یکسان نیست و ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد. اما همیشه، پودر کاری از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل چیلی قرمز، هل، تخم گشنیز، زیره، تخم شنبلیله، برگ بو یا برگ کاری، جوز هندی، دارچین، سیر، میخک، دانه رازیانه، دانه خردل و زنجبیل و… ساخته می‌شود. این ترکیبات باعث می شوند که ادویه کاری رنگ زرد، طعم تند و شیرین و عطر معطر داشته باشد. هر گونه تغییر در نسبت و نوع این ترکیبات این ادویه ممکن است منجر به اختلاف در خصوصیات چشایی و ظاهری ادویه کاری شود.

ارزش غذایی پودر کاری

پودر کاری یک منبع غنی از انرژی، پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به سلامتی بدن و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک کند. بر اساس اطلاعات سازمان غذا و داروی امریکا، 100 گرم پودر کاری حاوی 325 کالری، 01.14 گرم چربی، 83.55 گرم کربوهیدرات، 29.14 گرم پروتئین، 53.2 گرم فیبر و 2.7 گرم قند است. همچنین پودر کاری شامل ویتامین های A, D, E, K, C, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9 و B12 و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس و… است.

خواص آن

ادویه کاری یک ادویه مفید و معجزه آسا است که خواص بسیاری برای سلامتی جسم و روان دارد که در ادامه به بعضی از این موارد میپردازیم:

پیشگیری از بیماری‌های شناختی و آلزایمر: ادویه کاری حاوی زردچوبه است که دارای ماده کورکومین است. این ماده رادیکال‌های آزاد را در مغز کاهش می‌دهد و سلول‌های عصبی را تقویت می‌کند.

سلامت قلب و عروق: ادویه کاری فیبر، پتاسیم و ویتامین C دارد که به تنظیم فشارخون، کلسترول و قند خون کمک می‌کند. همچنین ضد التهاب و ضد انعقاد خون است و از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

سلامت استخوان‌ها: ادویه کاری منبع خوبی از کلسیم، فسفر و منیزیم است. این مواد به تقویت استخوان‌ها، پیشگیری از پوکی استخوان و ترمیم بافت‌های استخوانی کمک می‌کند.

سلامت کبد: ادویه کاری دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به سم‌زدایی بدن و حفاظت از کبد در برابر مواد سمی و آسیب‌های ناشی از الکل، دارو یا برخی بیماری‌ها مثل هپاتیت مفید است.

ادویه کاری چیست؟

کاربردهای ادویه کاری

ادویه کاری یک ادویه چند منظوره است که در آشپزی های مختلف جهان به کار می رود. این ادویه را می توان برای افزودن رنگ، طعم و عطر به غذاهای گوشتی، مرغی، سبزیجات، حبوبات، سالاد، سوپ، پلو، کباب و حتی دسر استفاده کرد. بعضی از غذاهای معروف که با ادویه کاری درست می شوند عبارتند از:

پلو با مرغ: یک غذای ایرانی که شامل برنج، مرغ، پودر کاری، زعفران و رب گوجه فرنگی است.

چلوگوشت: یک غذای ترکی که شامل گوشت گاو، پودر کاری، سیر، پودر فلفل قرمز و نعناع خشک است.

پیتزا: یک غذای ایتالیایی که شامل خمیر نان، سس گوجه فرنگی، پنیر، پودر کاری و تُپینگ های دلخواه است.

فلافل: یک غذای عربی که شامل نخود، پودر کاری، سیر و پودر فلفل قرمز است.

کوکو سبزی: یک غذای ایرانی که شامل تخم مرغ، سبزيجات خورد شده، پودر كاري و نمك است.

این ها فقط تعدادی از غذاهایی بودند که با این ادویه پخته میشوند.

مضرات مصرف کاری

ادویه کاری یک ادویه محبوب و پرکاربرد است که خواص سلامتی فراوانی دارد. اما مثل هر چیز دیگری، مصرف بیش از حد و نادرست این ادویه ممکن است عوارض جانبی و مضراتی را به دنبال داشته باشد:

اختلال در تعادل هورمون های تیروئید: بعضی از ترکیبات ادویه کاری مانند زیره، گشنیز و زنجبیل ممکن است باعث کاهش تولید هورمون های تیروئید شوند و منجر به کم کاری تیروئید گردند.

بروز آلرژی: بعضی افراد ممکن است به برخی از ترکیبات ادویه کاری حساس باشند و علائم آلرژیک مانند خارش، سوزش، سرفه، خس خس و تورم را تجربه کنند.

تحریک پوست: استفاده بیش از حد از ادویه کاری به صورت خام یا در دستورات آرایش و بهداشت ممکن است باعث سوختگی، التهاب، قرمز شدن و خشک شدن پوست شود.

تاثیر بر روی قلب و عروق: بعضی از ترکیبات ادویه کاری مانند فلفل قرمز، زیره و زعفران ممکن است باعث افزایش فشارخون شوند.

سخن پایانی

در این مقاله، ما درباره ادویه کاری، یکی از ادویه های محبوب و پرکاربرد در آشپزی جهان، صحبت کردیم. معرفی کردیم که ادویه کاری چیست، چه ترکیباتی دارد، چه ارزش غذایی و خواص سلامتی دارد و چه کاربردهای متنوعی دارد. همچنین به برخی از مضرات مصرف بیش از حد و نادرست این ادویه اشاره کردیم. ادویه کاری در اکثر کشورها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در بعضی از کشورها به عنوان یک فرهنگ و نماد در غذاهایشان مورد استفاده قرار میگیرد. سعی کنید همیشه از این ادویه در سبد غذایی خود داشته باشید ولی به شکل صحیح و به انداره مناسب از آن استفاده کنید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید و فروش همچنین صادرات و واردات این محصولات ومحصولات دیگر  و اطلاع از قیمت ها، در نقاط مختلف کشور با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =