خواص, فلفل سیاه

فلفل سیاه و خواص آن

فلفل سیاه و خواص آن

فلفل سیاه و خواص آن برای مصرف کنندگان اهمیت بالایی دارد. این محصول در پخت انواع غذاهای گوشتی، سرخ کردنی‌ها، سوپ و آش استفاده می‌شود. فلفل سیاه گیاهی بالا رونده، خوشه‌ای و دارای دانه‌های کوچک می‌باشد. این میوه بصورت پودر مصرف می‌شود و در کشور‌هایی مانند برزیل و ویتنام بیشتر تولید می‌شود. این محصول ارزش تجاری بالایی دارد. همچنین حاوی پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی می‌باشد و مصرف آن در کاهش وزن، بهبود هضم غذا و درمان بیماری‌های باکتری زا مؤثر است. در این مقاله به معرفی فلفل سیاه و خواص آن خواهیم پرداخت.

اگر مایل هستید درباره خصوصیات فلفل سیاه مطالب بیشتری مشاهده نمایید روی این نوشته  کلیک نمایید

فلفل سیاه و خواص آن

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه گیاهی بالا رونده است که میوه‌های آن بصورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. این فلفل به شکل گرد می‌باشد و اندازه‌ی آن کوچک‌تر است. گیاهی چند ساله است که در مناطق گرم و مرطوب با بارندگی زیاد بهتر رشد می‌کند. در هنگام رسیدن میوه‌های آن را خشک کرده و به پودر تبدیل می‌کنند. فلفل آسیاب شده در پخت غذاها بکار می‌رود. این میوه خاصیت طعم دهندگی دارد و بوی برخی مواد و کهنگی غذا را از بین می‌برد. طعم تندی دارد علت آن وجود ماده‌ای شیمیایی بنام پیپرین می‌باشد. تولید این محصول در هند سابقه‌‌ی دیرینه دارد و امروزه در بیشتر کشور‌ها  انجام می‌گیرد. برزیل، ویتنام و اندونزی از تولید کنندگان بزرگ این فلفل می‌باشند. در بازار‌های جهانی فلفل سیاه بیشتر از ادویه‌های دیگر خرید و فروش می‌شود. این محصول در آشپزی ایرانی و سایر کشور‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیار پرتقاضا می‌باشد.

ارزش غذایی فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشد. هر ۱۰۰ گرم این ادویه دارای ۶۳/۹۵ گرم کربوهیدرات، ۳/۲۶ گرم چربی، ۱۰/۳۹ گرم پروتئین، ۹/۷۱ میلی گرم آهن ، ۴۴۳/۰ میلی گرم کلسیم، ۲۵/۳ گرم فیبر، ۱۷۱ میلی گرم منیزیم و ۱۳۲۹ میلی گرم پتاسیم است. در هر ۱۰۰ گرم آن مواد مختلفی وجود دارد. این محصول دارای روی، منگنز، پتاسیم، قند، آب و ویتامین‌های A, E  و K می‌باشد. همچنین حاوی ویتامین‌های گروهB  از قبیل B1, B2, B3, B5, B6, B9 و B12 است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که برای سلامتی انسان بسیار ضروری هستند.

موارد مصرف این پودر

پودر فلفل سیاه موارد مصرف بالایی دارد. این ادویه بخصوص در پخت غذاهای گوشتی بیشتر مصرف می‌شود. در قیمه، قورمه سبزی، چلو مرغ و خوراک ماهی بکار می‌رود. بعلت طعم قوی بوی نامطلوب گوشت را از بین می‌برد و مزه‌ی عالی به آن می‌بخشد. در پخت کوکو و املت استفاده می‌شود. بیشتر افراد املت را بدون فلفل سیاه نمی پزند. این محصول بعلت تند بودن باید به مقدار مشخصی مصرف شود. استفاده‌ی زیاد این ادویه غذا را بسیار تند می‌کند و برای برخی افراد قابل مصرف نمی‌باشد. در چنین حالتی بهتر است مقداری شکر به غذا اضافه شود. چون میزان تندی آن را می‌کاهد.

در غذاهای آبکی مانند سوپ می‌توانید سیب زمینی را برش داده و به غذا بیفزایید. سیب زمینی تندی فلفل را بخود جذب می‌کند. این پودر خاصیت ضد باکتریایی دارد به این علت برای نگهداری حبوبات بکار می‌رود. چون باکتری‌های آلوده‌‌ی حبوبات را از بین می‌برد و از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در تهیه‌ی سس‌ها و ترشی‌ها استفاده می‌شود. این محصول در انواع پیتزا  و لوبیا پلو بکار می‌رود. در تهیه‌ی غذاهای فست فودی مانند فلافل و سوسیس بندری کاربرد دارد. .

خواص کم نظیر پودر فلفل سیاه

پودر فلفل سیاه بعلت داشتن ارزش غذایی بالا خواص بی‌نظیر‌ی برای سلامتی انسان دارد. مصرف این ادویه در غذاها و یا بصورت مخلوط با دمنوش‌ها در لاغری و بهبود هضم غذا بسیار مؤثر است. خاصیت ضد باکتریایی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها بیشتر از آن بهره می‌گیرند.

کمک به لاغری

اگر در حال رژیم و کاهش وزن هستید مصرف فلفل سیاه در لاغری بسیار مؤثر است. این ادویه به تجزیه‌ی چربی‌های بدن کمک می‌کند. برای بهره بردن از این خواص می‌توانید دمنوش آن را تهیه کنید. همچنین مصرف آن از تشکیل لایه‌های چربی در بدن افراد مختلف جلوگیری می‌کند.

بهبود هضم غذا

استفاده‌ی فلفل سیاه سبب ترشح بیشتر اسید کلریدریک در معده و روده می‌شود. این ماده در هضم غذا به دستگاه گوارش انسان کمک می‌کند. این محصول با داشتن فیبر از بروز مشکلات گوارشی در افراد مختلف جلوگیری به عمل می‌آورد. اسهال و یبوست با مصرف این فلفل در افراد کاهش می‌یابند.

خاصیت ضد باکتری آن

فلفل سیاه خاصیت ضد باکتریایی دارد. ترکیبات موجود در آن در برابر باکتری‌ها فعال می‌باشند. خاصیت ضد باکتریایی سبب می‌شود که بدن انسان در برابر گزش حشرات و عفونت‌ها مقاوم باشد. عفونت‌های باکتریایی معده و سینه با مصرف این محصول از بین می‌روند.

خواص آن در طب سنتی

در طب سنتی از فلفل سیاه برای درمان بیماری‌ها زیاد بهره می‌گیرند. این محصول طبع گرم و خشکی دارد و  مصرف آن برای افراد سرد مزاج بسیار مفید می‌باشد. چون حرارت بدن آن‌ها را تأمین می‌کند. برای رفع بیماری‌های بلغمی قسمت‌های مختلف بدن مانند دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و سایر مفاصل بکار می‌رود. جویدن مخلوط آن با مویز در رفع رطوبت مغز مؤثر است. در طب سنتی ترکیب فلفل سیاه با عسل برای درمان سینوزیت استفاده می‌شود. برای اینکار یک قاشق چایخوری فلفل، ۲ قاشق عسل و نصف لیوان آب جوش را مخلوط می‌کنند.

سایر خواص آن

فلفل سیاه رادیکال‌های مضر بدن انسان را خنثی می‌کند این ترکیبات بیماری‌هایی مانند التهاب قلب و سرطان بوجود می‌آورند. مصرف این ادویه در کاهش درد بدن مؤثر است. همچنین در درمان افسردگی و تقویت حافظه تأثیر بالایی دارد.

سخن پایانی

فلفل سیاه در آشپزی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این میوه در تهیه‌ی آش، سوپ و سایر غذاها بکار می‌رود. فلفل سیاه بعلت ضد باکتری بودن در نگهداری حبوبات استفاده می‌شود. این میوه خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد. مصرف آن در لاغری افراد، تقویت دستگاه گوارش، هضم غذا و درمان افسردگی مؤثر است. در طب سنتی از فلفل سیاه برای درمان بلغم، سینوزیت و افزایش حرارت بدن بهره می‌گیرند. این میوه حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌باشد. همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B است و با داشتن ارزش غذایی و خواص بالا برای سلامتی افراد مختلف بسیار مفید می‌باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید و فروش همچنین صادرات و واردات این محصولات ومحصولات دیگر  و اطلاع از قیمت ها، در نقاط مختلف کشور با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + بیست =