آشنایی, ادویه جات, خانه, لازم

آشنایی با ادویه‌ جات لازم در خانه

آشنایی با ادویه‌ جات لازم در خانه به افراد در انتخاب و مصرف آن‌ها کمک می‌کند. ادویه‌ها بسیار متنوع هستند و هر کدام طعم و مزه‌ی خاص خود را دارند. ادویه جاتی از قبیل زعفران، زرد چوبه، آویشن، سماق و فلفل در آشپزی پرمصرف می‌باشند. زعفران و زرد چوبه علاوه بر طعم سبب ایجاد رنگ در غذاها می‌شوند. ادویه‌ها معمولاً بصورت پودری بکار می‌روند و طعم خوبی به غذاها می‌بخشند. برخی از آن‌ها در شیرینی پزی نیز کاربرد دارند. ادویه جات از خواص دارویی بالایی برخوردار می‌باشند. مصرف آن‌ها در درمان و یا کاهش بیماری‌ها مؤثر هستند. در این مقاله به معرفی انواع ادویه جات پرمصرف در منزل خواهیم پرداخت.

 

اگر مایل هستید درباره خصوصیات ادویه جات مطالب بیشتری مشاهده نمایید روی این نوشته کلیک نمایید

آشنایی با ادویه‌ جات لازم در خانه

ادویه جات لازم در خانه را بشناسید

ادویه جات در غذاها و تهیه‌ی دمنوش‌ها استفاده می‌شوند و عطر و طعم خاصی به آن‌ها می‌بخشند.این محصولات در تنوع بالایی تولید می‌شوند و هر کدام عطر و مزه‌‌ی خاصی دارند. زعفران، کاری، پودر سیر، دارچین و زرد چوبه از انواع ادویه‌های پرکاربرد می‌باشند و در تهیه‌ی غذاها بکار می‌روند.

زرد چوبه

زرد چوبه یکی از پرکاربردترین ادویه‌جات در خانه می‌باشد که عطر  و مزه‌‌ی خاصی در غذاها ایجاد می‌کند. این ادویه با هدف ایجاد رنگ نیز در خوراکی‌ها بکار  می‌رود. زردچوبه در تهیه‌ی نان، شیرینی‌های مختلف، کوکو و انواع خورشت استفاده می‌شود. مصرف این ادویه در روحیه‌ی انسان شادابی و نشاط ایجاد می‌کند.

زعفران

زعفران ادویه‌ای گران بها و پرکاربرد می‌باشد که از گیاه آن بدست می‌آید. زعفران‌ها تنوع بالایی دارند. زعفران برای ایجاد طعم، رنگ و عطر در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این ادویه در تهیه‌ی خورشت‌ها، شله زرد و شیرینی‌ها کاربرد دارد. زعفران در تقویت سلول‌های عصبی و مغز انسان بسیار مؤثر است.

زنجبیل

زنجبیل از نوعی گیاه زرد رنگ بدست می‌آید. ساقه‌ی متورم شده‌ی زیرزمینی این گیاه برای تهیه‌ی ادویه‌‌ی زنجبیل استفاده می‌شود. این ادویه در تهیه‌ی دمنوش‌ها و برخی غذاها کاربرد دارد. زنجبیل دارای خاصیت دارویی فراوانی می‌باشد. مصرف آن در خوراکی‌ها خاصیت ضد سرطانی در بدن انسان ایجاد می‌کند.

دارچین

دارچین یکی دیگر از ادویه‌جات معروف و پرمصرف در خانه می‌باشد. این ادویه از پوست نوعی درختچه بدست می‌آید. قسمت‌های مختلف پوست این درخت دارای بوی مطبوع می‌باشند. دارچین بصورت چوبی و یا آسیاب شده استفاده می‌شود. این ادویه در شیرینی پزی و آشپزی کاربرد دارد. مصرف آن برای سلامتی انسان مفید می‌باشد.

پودر سیر

پودر سیر از خشک شده‌ی میوه‌‌ی سیر بدست می‌آید. این ادویه بصورت پودری فرآوری می‌شود و ماندگاری بالایی دارد. سیر دارای مزه‌ای تند می‌باشد و مصرف آن باید در حد متعادلی باشد. این ادویه در پخت خورشت‌ها، املت و آش بکار می‌رود. ادویه سیر خاصیت درمانی بالایی دارد و برای درمان عفونت‌ها و سرماخوردگی مفید می‌باشد.

انواع پودر فلفل

پودر انواع فلفل در آشپزی ایرانی بسیار پرکاربرد می‌باشد. این ادویه برای ایجاد طعم و رفع بوی مواد در غذاها استفاده می‌شود.  پودر فلفل در انواع فلفل قرمز تند، فلفل سیاه و سفید تولید می‌شود. فلفل تند قرمز گیاهی از سرده‌ی فلفل دلمه‌ای می‌باشد که پس از خشک کردن بصورت پودری آماده می‌شود. این ادویه در آشپزی کاربرد بالایی دارد. فلفل سیاه نوع خشک و آسیاب شده‌ی گیاه فلفل است که به رنگ تیره می‌باشد. این ادویه در پخت انواع غذاها استفاده می‌شود. فلفل سفید از درختچه‌ای بدست می‌آید که میوه‌های آن کوچکتر از نخود می‌باشند. برای تهیه‌ی ادویه مغز میوه را بصورت پودر درمی‌آورند.

کاری

کاری ادویه‌ای تند و دارای طبع  گرم می‌باشد که باید در مصرف آن دقت کنید. چون ممکن است باعث  افزایش ضربان قلب و مختل شدن عملکرد آن شود. کاری در پخت خورشت‌ها، سوپ‌ها و انواع غذاها بکار می‌رود. این ادویه بهتر است بصورت ترکیب با هل، تخم گشنیر، میخک و زیره استفاده شود.

آشنایی با ادویه‌ جات لازم در خانه

سایر انواع ادویه‌ها

ادویه‌ها علاوه بر موارد ذکر شده در بخش‌های قبلی دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشند. پولییر، آویشن، سماق و کنجد نوع دیگری از ادویه‌ها هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • پولییر: پولییر نوعی ادویه است که در کشور ترکیه تولید می‌شود. این ادویه مزه‌ای تند دارد و بسیار خوش عطر و طعم می‌باشد. پولییر از نوعی فلفل بدست می‌آید. بیشتر غذاهای ترک مانند کباب و مرغ قبل از پخت با این ادویه طعم دار می‌شوند.
  • آویشن: این ادویه از گیاه آویشن معروف تولید می‌شود. آویشن بسیار خوش طعم و معطر می‌باشد و خاصیت دارویی بالایی دارد. این ادویه در تهیه‌ی پیتزا و ماکارونی بکار می‌رود.
  • سماق: سماق از نوعی درختچه‌‌ی کوهستانی بدست می‌آید که دارای میوه‌های خوشه‌ای می‌باشد. میوه‌ها را پس از برداشت خشک و آسیاب کرده و بعنوان پودر سماق بکار می‌برند. این ادویه بعنوان چاشنی کباب و غذاهای گوشتی استفاده می‌شود. طعم سماق ترش می‌باشد.

سخن پایانی

ادویه جات بصورت متنوع تولید می‌شوند و بسیار پرکاربرد می‌باشند. ادویه جاتی مانند زردچوبه، زعفران، زنجبیل و انواع فلفل در آشپزی بسیار پرمصرف هستند. ادویه‌ها بطور طبیعی از گیاهان بدست می‌آیند. برای تهیه‌ی ادویه ‌جات قسمت‌های مختلف یا میوه‌‌ی گیاه را خشک و سپس آسیاب می‌کنند. ادویه‌ها مزه و عطر خاصی در غذاها ایجاد می‌کنند. همچنین خاصیت دارویی فراوانی دارند و برای سلامتی افراد مختلف مفید می‌باشند. بیشتر ادویه جات خواص ضد سرطانی دارند و روحیه‌‌ی افراد را شاداب می‌سازند. ادویه جات باید متناسب با غذاها استفاده شوند. برخی از آن‌ها در تهیه‌ی دمنوش‌ها بکار می‌روند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید و فروش همچنین صادرات و واردات این محصولات ومحصولات دیگر  و اطلاع از قیمت ها، در نقاط مختلف کشور با ما تماس بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 19 =